London, baby!

Jag läste en blog för ett tag sedan där någon sydde en lunchväska som tyvärr blev misslyckad då sömmerskan vände tyget upp och ner. Ett vanlugt misstag som kan hända den bästa.

Tyget hon använde var ett I❤ London tyg och jag blev så sugen på att göra något med det att jag var tvungen att leta upp det.

 It had arrived after all!!
 Jag antog att det inte skulle finnas i Sverige så jag kollade på Fat Quarter Shop, mitt favoritställe att handla quilttyger på nätet.

När jag långt om länge fick tyget – läs mer om anledningen till att det drog ut på tiden här – slängde jag det i tvätten med en gång. Det underlättar om en lunchväska kan tvättas.

Medan det hände på tork fick Sofia syn på det och beställde en väska av det meddetsamma.

Det händer så sällan att tjejerna ber mig sy något till dem att jag mer eller mindre lade allt annat åt sidan och började sy på en väska till henne.

Vi bestämde oss för att göra en Messenger Bag från Oliver + S bok – Little things to Sew. Jag har gjort en sådan till Isabel tidigare i en storlek större och jag visste det inte behövde ta så lång tid då det är ett ganska enkelt mönster.

 20120702_img006

 Isabels väska blev lite misslyckad eftersom jag inte använde rätt och eller tillräckligt med mellanlägg och jag ville inte upprepa det misstaget.

Jag inventerade mitt mellanläggsförråd och kom snabbt fram till att jag inte hade vad som behövdes. Därför bestämde jag mig för att kvilta fodret istället.

20120702_img003

Jag hade en överbliven bit rött tyg i samma kvalitet som yttertyget och lite tunn kviltvadd. Så jag ritade 60 graders linjer över alltihop och började kvilta.

20120702_img004
Jag använde Union Jack-tyget som foder på ytterfickorna och ficklocken samt på innerfickan.

20120702_img002

Till axelremmen använde jag en bit av twillen Isabels kappa är sydd av och kantremsan i mörkare blå manchester kommer från den första kappan jag provsydde till Isabel. Dne ljusblå kantremsan använde jag för att täcka sömsmånerna på Isabels kappa.

Medan jag sydde upp väskan postade jag på Facebook: ”Sofia, honey, we gotta talk about this bag. I don’t think it turned out so well and Mummy’s going to make a sacrifice and wear it so you don’t have to.”

Nä – hon gick inte på det.

Jag får nog sy en väska till mig själv också.

Kommentera

