Ny kjol till mig

New skirt

Egentligen är jag inte så förtjust i att ha kjol. Jag tycker det är snyggt och så men jag har aldrig riktigt känt mig bekväm i annat än jeans eller capribyxor.

Men så förra helgen fick jag anledning att ha på en klänning för första gången på jag vet inte hur länge (men för att ge en uppfattning – min minsta tjej är 5 år och det var nog strax efter hennes födelse senast).

Nå i alla fall. Jag införskaffade leggings med spets i nederkanten som varit på modet ett tag nu – och kanske till och med på väg ut men jag körde på det – och tyckte det funkade rätt så bra.

Det fick mig att fundera på att jag kanske skulle ta och använda något av alla de tyger jag samlat på mig och sy mig en kjol.

2012-07-17 10.11.33

Jag hade en tillräckligt stor bit Amy Butler tyg i Quilting Cotton med en matchande metersbit och en bit enfärgat att använda som accent.

Jag visste jag hade sett en ”lathund” på hur man gjorde en figursydd kjol så jag fick letat upp den i söndags och bestämde mig för att göra ett försök.

Jag tog lite mått (midja, stuss, längd bl a) och gjorde en provkjol i lakansväv. Det gav mig självförtroende att gå vidare och ”cut into the good stuff”.

Six panel skirt for me

På ett par timmar fördelat över två kvällar fick jag ihop en kjol jag gladeligen kommer använda resten av sommaren – och jag har redan planerat mitt nästa projekt. Efter samma princip men med fyra paneler och motveck mellan panelerna istället för passpoaler.
Det blir nog att jag börjar imorgon kväll tror jag.

När småtjejerna inte längre vill ha saker sydda till sig får man ju börja sy till sig själv …

Kommentera

