Balansera

20121228_img003Vi köpte en ny kamera för ett par månader sedan och har mer eller mindre kört den på Auto sedan dess.

Men sakta, sakta har jag bestämt mig för att lära mig mer om dess funktioner. I går kväll t ex testade jag vitbalans … varför visste jag inte om detta innan? Med tanke på var jag bor och hur jag svurit över alla dessa gula interiörbilder jag tar från slutet av oktober till slutet av april … Detta borde jag vetat om innan!

Se till vänster t ex. Trista, gula nyanser. Inte alls samma härliga färger som i verkligheten. Men med ett par knapptryckningar på kameran kan man få den så här fin.

20121228_img004Lite skarpt vitt i ovankant men detta är direkt från kameran utan fix.

Färgerna stämmer mycket bättre med verkligheten.

Vad jag skall använda tyget till? Du menar man skall använda det också? Inte bara ha och titta på och klappa på?

Skämt åsido. Jag har börjat på ett nytt lapptäcke med mönster från en ”block of the month”-kurs på nätet. Jag har fått ihop två block ikväll. Tänkte ta ett eller två imorgon så får jag se hur långt jag kommer. Jag är inte helt såld på täcken där alla block är olika. Kanske jag hittar ett favoritblock och kör på det, men jag skulle vilja prova göra allihop i alla fall en gång.

Kommentera

